Het Educatief Programma Jongeren (EPJO) is een interactief lesprogramma ontwikkeld voor de leerlingen van groepen 8 basisschool en het voortgezet onderwijs gericht op misdaadpreventie en het tegengaan van radicalisering. Het is van essentieel belang dat kinderen op tijd inzicht krijgen in oorzaak en gevolg van hun handelen. In de overgang naar adolescentie moeten zij immers duidelijk voor ogen hebben dat goede daden goede gevolgen hebben en slechte daden slechte gevolgen.

 

EPJO is een samenwerking van de Peter Faber Stichting, Openbaar Ministerie, het NCTV, en de Nationale Politie. Het programma bestaat sinds eind 2012 en is vanuit de Amsterdamse bakermat exponentieel gegroeid tot een landelijk opererend programma op honderden bassischolen. Tevens is eind 2017 de landelijke implementatie van EPJO voltooid.

EPJO in de klas
Pikken, pesten, geweld en sociale media

Een agent bezoekt de klas en behandelt in een dagdeel pikken, pesten, geweld, keuzes maken en de gevaren van sociale media en radicalisering Optioneel is dat een ex-gedetineerde komt vertellen hoe verkeerde keuzes zijn toekomst in negatieve zin bepaald hebben, en hoe de jongeren dit kunnen voorkomen. Het interactieve aspect zorgt dat kinderen direct antwoord op hun vragen krijgen en ervaringen kunnen delen.

Positief rolmodel

Aan het einde van iedere les komt er een rolmodel van de Peter Faber Stichting in de klas die samen met de kinderen een positief geladen rap maakt en opvoert waardoor de EPJO les met een collectieve succeservaring wordt afgesloten. Elk kind krijgt van ons een levenslang geldig kampioenspaspoort met een motiverende boodschap (het motto van de Peter Faber Stichting). ‘Ik kan het, ik wil het, ik doe het…NU!’ Deze afsluiting benadrukt het positieve en opbouwende karakter van een EPJO-les.

Rechtbankzitting

Optioneel binnen EPJO is het bezoek aan de de rechtbank waar ze getuige zijn van een no-nonsense strafzaak met een rechter, officier van justitie en een verdachte. Alle onderdelen van een rechtszaak komen tijdens de levensecht gespeelde zitting aan bod. De aanwezige kinderen zijn ondubbelzinnig getuige van de gevolgen die verkeerde keuzes opleveren. Na de uitspraak wordt er ruim de tijd genomen om vragen van kinderen te beantwoorden.

PFS_selectie_11
PFS_selectie_30
Rechtbank_1
PFS_selectie_30